۱۰ حقیقت از کشور مغولستان که با شنیدنش جا می خورید!

وبلاگی آموزشی برای مسایل و دغدغه های روزمره

۱۰ حقیقت از کشور مغولستان که با شنیدنش جا می خورید!

۲۲ بازديد
دانستنی های مغولستان

ب
رای مطالعه به()زمان نیاز دارید

دانستنی های مغولستان

شاید کشور مغولستان پر طرفدارترین مقصد گردشگری جهان نباشد، اما این کشور دیدنی های بسیار زیادی دارد و دلایل سفر به مغولستان هم کم نیستند. جمعیتی که در کشور مغولستان زندگی می کنند هنوز هم به سنت ها  آیین های دیرینه ی خود باور دارند، بنابراین کشور مغولستان کشوری است که هنوز هم می توان در آن شیوه های سنتی زندگی را دید، حتی با وجود گذشت قرن ها، این کشور هنوز هم خیلی تغییرات نداشته است. بیایید کمی بیشتر درباره ی کشور مغولستان شگفت انگیز بدانیم از قبایل کوچ نشینش تا فسیل های دایناسوری که در بیابان های آن پیدا شده است. الی گشت در این جا ۱۰ مورد از جالب ترین دانستنی ها مغولستان را برای شما آماده کرده است.

دانستنی های مغولستان


  • کشور مغولستان به «سرزمین ابدی آسمان آبی» مشهور است

از دانستنی های کشور مغولستان این است که بیشتر از ۲۵۰ روز در سال در این کشور هوا آفتابی است و به همین دلیل است که به آن لقب «سرزمین ابدی آسمان آبی» را داده اند. مردم مغول به کشور خودشان «مغولستان آبی» می گویند اما باید بدانید که آبی بودن آسمان همیشه مساوی با گرما نیست. اگر چه در بیشتر مواقع هوا بسیار گرم است اما در روزهای سرد سال می تواند تا منفی ۳۰ درجه هوا برود. راستی پایتخت کشور مغولستان یعنی اولان باتور با میانگین دمای -۱.۳ درجه، سردترین پایتخت جهان است.

طبیعت مغولستان
  • ۳۰ درصد جمعیت کشور مغولستان کوچ نشین است

یکی از چیزهایی که کشور مغولستان به آن معروف شده است، شیوه ی زندگی کوچ نشینی مردم این کشور است به طوری که کشور مغولستان یکی از معدود فرهنگ های کوچ نشینی باقی مانده در دنیاست و تخمین زده شده است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم آن کوچ نشین هستند. در واقع این کوچ نشینان با شترها و اسب هایی که در اختیار دارند، مدام به دنبال جایی هستند که شرایط زندگی خوبی داشته باشد.

البته حدود ۴۵ درصد از جمعیت مردمان کشور مغولستان در شهر شلوغ و پایتخت این کشور زندگی می کنند، جایی که در آن زندگی به شکل امروزی تری دنبال می شود. در این شهر می توانید تعداد زیادی موزه، رستوران، مغازه و… پیدا کنید.

  • مغول ها بهترین اسب رانان دنیا هستند

از دیگر دانستنی های کشور مغولستان این است که یکی از بنیادی ترین بخش های زندگی مردم این کشور مخصوصا کوچ نشینان آن ها را اسب سواری تشکیل می دهد. تا جایی که خود مغول ها بر این باورند که یک مغول بدون اسب مثل پرنده ی بدون بال است! حتی به جرئت می توان گفت که تعداد اسب ها بیشتر از آدم هاست و یا با آن ها برابری می کند! بر خلاف اهمیتی که اسب ها در فرهنگ مغول ها دارند، به آن ها نامی داده نمی شود.

اسب های مغولستان
  • کمی از کشور مغولستان و جمعیت آن

مغولستان یکی از کشورهای آسیای شرقی است که به خاطر فرهنگ کوچ نشینی اش شهرت دارد. دو کشوری که با مغولستان مرز  دارند، روسیه در شمال و چین در جنوب، شرق و غرب است. زبان اصلی مردم کشور مغولستان، مغولی است و جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۷، ۳۰۳۷۳۹۳ میلیون نفر تخمین زده شده است.

  • شترهای مغولستان دو کوهانه هستند

یکی از دانستنی های بامزه که فهمیدن آن خالی از لطف نیست این است که شترهای کشور مغولستان دو کوهان دارند و شتر بومی این کشور، Bactrian نام دارد. این شتر دو کوهان دارد و به همین دلیل بسیار از دوست خود یعنی شتر یک کوهانه کمیاب تر است!

از این شترها بیشتر در بیابان Gobi دیده می شود و البته قبایل کوچ نشین مغول هم از این شترها دارند.

دانستنی های مغولستان | شترهای مغولستان
  • مغول ها مخترع بستنی بوده اند!

کشور مغولستان می تواند بی اندازه سرد شود، به اندازه ای که بستنی فروش هایی که در بعضی از مناطق آن زندگی می کنند گفته می شود که نیازی به فریزر ندارند! البته این یک تئوری است که ممکن است اسب رانان مغول بستنی را اختراع کرده باشند. داستان از این قرار است که می گویند اسب رانان مغول، خامه ای را که از شیر حیوانات تولید شده بود را به مناطق سرد کشور مغولستان برای خوردن برده بودند. به خاطر سرمای بیش از اندازه ی هوا قسمت هایی از این خامه یخ بسته بود و وقتی آن ها این خامه ی یخ زده را خوردند از طعم آن شگفت زده شدند. این گونه بود که بستنی اختراع شد. البته بر سر محل دقیق اختراع بستنی، بحث های وجود دارد.

  • فستیوال عقاب طلایی فستیوال معروف مغول ها

یکی دیگر از جالب ترین دانستنی های کشور مغولستان این است که هر ساله آن ها فستیوالی را به نام فستیوال عقاب طلایی برپا می کنند که در واقع در ۲ روز از سال برگزار می شود و سنت های قدیمی آن ها در آن جشن گرفته می شود. این فستیوال با رژه ی مردانی که سوار بر اسب هستند و عقابی بر روی دوش و یا مچ دستشان است، شروع می شود و در واقع در آن مهارت شکار این مردمان معرفی می شود به عنوان بزرگداشتی برای آن ها است.

  • مغولستان جایی عالی برای دور شدن از همه چیز و همه کس

تا حالا شده که دلتان بخواهد مدتی کوتاه از همه چیز دور بمانید؟ از آن جاییکه به ازای هر کیلومتر مربع در این کشور فقط ۲ نفر زندگی می کنند، پس این به آن معناست که در سفر به کشور مغولستان می توانید انتظار یک آرامش بی حد و حصر را داشته باشید. تنها مشکل این است که با آن نفر دوم که در کیلومتر شماست می خواهید چکار کنید! مردم مغول اصولا مردمی گرم هستند و همیشه در خانه شان یک لیوان شیر تازه ی داغ برای پذیرایی از مهمان دارند.

سفر به مغولستان
  • فسیل های دایناسور پیدا شده در مغولستان

در دهه ی ۱۹۲۰ بود که فسیل های دایناسور در بیابان Gobi به همراه اولین تخم های آن ها پیدا شد! جالب این که بدانید که گفته می شود که فسیل های بیشتری هنوز در این سرزمین هستند که پیدا نشده اند. پس اگر به کشور مغولستان رفتید خوب چشمتان را به زمین بدوزید! شاید یکی از آن ها پیدا کردید.

  • صحرایی به نام گوبی

بیشتر بخش جنوبی این کشور از صحرایی به نام گوبی تشکیل می دهد که گفته می شود دمای آن در زمستان ها به منفی ۴۰ درجه ی سانتیگراد و تابستان ها به مثبت ۴۰ درجه ی سانتیگراد می رسد!

منبع: مجله گردشگری الی گشت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.